Ce este de fapt AdBlue si cine are nevoie de el

Contrar impresiei care se formeaza la auzirea denumirii, AdBlue nu este un aditiv, deci nu se toarna in combustibil sau in uleiul motorului, asa cum cred unii.

adblue

Ce este AdBlue

AdBlue a fost conceput in special pentru motoarele diesel dotate cu sisteme de reducere catalitica selectiva. Pentru reducerea cantitatii de NOx (noxe formate din monooxid de azot), lichidul AdBlue se injecteaza in gazele de esapament. Datorita temperaturii ridicate a gazelor de evacuare, ureea din lichidul AdBlue face reactie cu monooxidul de azot din gazele rezultate in urma arderii motorinei, rezultand azot (sub forma gazoasa) si apa (vapori). Reactia este putin mai complexa si nu face obiectul articolului meu, insa cine doreste poate citi mai multe despre reactia de reductie catalitica selectiva aici.

AdBlue este o solutie apoasa, formata din aproximativ 33% uree si 67% apa deionizata. Aceasta solutie are un grad mic de toxicitate dar este coroziva, fapt pentru care se recomanda evitarea contactului in special cu partile metalice ale masinii.

AdBlue ingheata la o temperatura de -11,5 grade Celsius. Sistemele AdBlue eu nevoie sa fie echipate cu o rezistenta care pastreaza temperatura lichidului peste limita de inghet.

Suspensie de uree, AdBlue se foloseste strict la injectare in gazele de evacuare ale motorului, inainte de intrarea in catalizatorul. Aici datorita temperaturii ridicate ureea se transforma in Amoniac si dioxid de carbon. In catalizator amoniacul face reactie cu monooxidul si dioxidud de azot rezultand azot in stare gazoasa si apa.

Este total incorecta afirmatia ca sistemele cu AdBlue au consum mai mic de motorina. Lichidul AdBlue se injecteaza in gazele rezultate in urma arderii deci nu au nici o legatura cu procesul de ardere din cilindrii motorului. AdBlue se foloseste doar pentru a reduce noxele la o valoare admisa de standardele Euro 6.

Consum AdBlue

Partea neplacuta la acest sistem AdBlue este pretul lichidului care se consuma si pretul de intretinere a instalatiei. Atat lichidul cat si instalatia trebuie sa functioneze, altfel motorul refuza sa porneasca.

Consumul AdBlue se raporteaza la cantitatea de carburant diesel consumat de motor. La o motorizare Euro 4 acest consum este pe la 3-4% din cantitatea de motorina consumata. La motorizarile Euro 5 si Euro 6 consumul de AdBlue ajunge intre 5 si 6% din cantitatea de motorina consumata.

Raportarea consumului se AdBlue se face in raport cu consumul de motorina pentru ca AdBlue de injecteaza in gazele de ardere si in functie de cantitatea de motorina arsa, consumul de AdBlue fiind direct proportional cu consumul de motorina al masinii.

Ce faci cand sistemul AdBlue se supara

Sistemul AdBlue este compus din rezervor de AdBlue prevazut cu senzor de nivel, conducte, incalzitor, pompa, sistem de injectie, toate fiind construite pentru a rezista coroziunii lichidului. Acest lucru face ca lucrarile de mentenanta a sistemului AdBlue sa fie foarte scumpe.

Cand senzorul din nivel din rezervorul AdBlue spune ca lichidul e putin, calculatorul masinii informeaza ca mai sunt de parcurs un numar de kilometri dupa care motorul se va opri. In lipsa totala a solutiei AdBlue motorul se incapataneaza si nu vrea sa porneasca.

Majoritatea partilor componente ale sistemului AdBlue comunica neintrerupt cu calculatorul masinii care decide in orice moment daca si ce cantitate de uree se va injecta in gazele de ardere.

Cand oricare din senzorii sistemului AdBlue nu mai functioneaza asa cum trebuie, calculatorul de bord incepe se inregistreze erori care duc in general la scaderea puterii motorului si de multe ori la incapacitarea acestuita pana la remedierea defectiunii.

Solutia cea mai buna in acest caz este remedierea defectiunilor sistemului AdBlue. Problema este ca mentenanta acestuia este foarte costisitoare si de multe ori se defecteaza pe drum, cu marfa perisabila in spate. In asemenea momente se poate recurge la o solutie de moment care dezafecteaza sistemul AdBlue pana la remedierea defectiunii acestuia. Mai multe despre aceasta solutie am scris in articolul despre anulare AdBlue. Nu recurgeti la dezafectarea sistemului AdBlue decat in situatii limita deoarece creste nivelul de moxe si automat masina nu se mai incadreaza in standardul Euro cu care a fost etichetata.

AdBlue se gaseste la momentul de fata in comert la bidoane de diferite capacitati si la un pret de 6-7 lei pentru un litru.

Un automobil care foloseste AdBlue emana de 7 ori mai putine noxe decat un altul fara (amandoua fabricate recent) iar o masina veche de 10 ani emana tot atatea noxe cat 35 de masini noi, cu AdBlue.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *