Masina nu porneste? Salveaza 170 lei pe un releu 109

Dai la cheie si nu mai porneste masina? Martorul de bujii incandescente nu se mai aprinde cnd pui contactul? Problema poate fi acolo unde te astepti mai putin. Va voi arata cum sa depistati daca problema este de la infamul releu 109 (releu de alimentare ECU).

De curand am intampinat aceasta problema la unVolkswagen Golf 4 1.9 TDI. Cu o seara inainte am lasat masina in parcare, in stare de functionare. Dimineata, dau cheie, si motorul se invarte dar nu se aprinde. Scot cheia, astept cateva secunde, introduc cheia din nou in contact, invart si martorii din bord se aprind, dau din nou la cheie si acelasi efect: masina nu mai porneste. Martorul de bujii incandescente nu sta aprins 1-3 secunde ca de obicei. Motorul se invarte, nu tuseste, nu se scutura, doar ca nu porneste.

Ma grabeam, asa ca am plecat pe jos. Mai tarziu, am revenit si am incercat iar sa dau la cheie. De data aceasta motorul a pornit fara probleme. Bucuros am uitat repede de aceasta problema. Peste cateva zile am avut insa aceeasi problema, si de data aceasta, intr-o statie PECO.

Nu spun ca toata lumea poate avea aceasta problema dar, daca simptomele sunt aceleasi, sansele sunt mari sa aveti noroc. Am cautat pe forumuri si multi posesori de VW Golf 4 cu aceleasi simptome dau vina pe cipul din cheie si cititorul de cip din contact. Am vazut chiar si filmulete pe YouTube unde posesorul a demontat tot contactul lasand doar contactorul si problema tot nu era rezolvata.

Sub volan era un Releu 109

Pentru a nu mai lungi vorba, problema in cazul meu era de faptla Releu 109(releu alimentare ECU) care din cauza vechimii, s-a defectat si nu mai da 12 volti imobilizatorului plasat inaintea pompei de alimentare. Astfel motorul nu mai primeste combustibil si de aceea se invarte fara sa faca nici o aprindere. Aprinderea luminii martor pentru bujiile incandescente indica de asemenea ca acel releu a comutat si aplicat tensiunea de 12 volti pe imobilizator. Daca nu sta aprins pentru macar jumatate de secunda inseamna ca avem o problema.

Pentru cei cu cip in cheie trebuie stiut ca, daca cititorul nu recunoaste cheia,motorul porneste (se aprinde) dar se opreste la loc intr-o secunda, pentru ca face verificarea cipului dupa ce aprinderea a avut loc. In acelasi timp martorul pentru cheie va palpai. Daca problema este de la releul 109 de alimentare ECU atunci motorul nu se aprinde deloc, ci doar se invarte in gol, fara combustibil. Nu intru mai mult in discutie aici.

Cum economisim cel putin170 lei?

Primul gand cnd nu mai porneste masina e sa o duci la service. Dar, cum o duci daca nu vrea sa porneasca? Datorita trecerii timpului si a vibratiilor, in interiorul releului 109 se crapa lipiturile bobinei si atunci datorita contactelor imperfecte nu mai ajung 12 volti la imobilizator. Pentru a verifica aceasta e nevoie de un voltmetru, o surubelnita torx (adica in stea). Se desface capacul de plastic de pe motor si se masoara voltajul care ajunge la imobilizator.Vedeti un filmulet de pe youtube care arata cum se face masuratoarea.De acemenea, in clip explica si cum sa aplicati 12 volti direct pe imobilizator pentru a putea porni masina fara un releu 109 functional pentru alimentarea ECU.

In cazul meu am desfacut bordul, sub volan, deasupra picioarelor soferului cain imaginile urmatoare. Am scos releul 109, l-am deschis usor cu o surubelnita dreapta si am refacut lipiturile. Atentie, folositi unfludor bun(care contine sacz / flux), altfel riscati sa-l stricati. Daca nu ati mai lucrat niciodata cu pistolul de lipit sau letconul, e mai bine sa rugati un electrician sa refaca liputurile. Dupa terminarea operatiunii de refacere a lipiturilor din interiorul releului 109, se curata excesul de flux / sacz, se pune la loc capacul releului si se monteaza inapoi pe masina.

bloc relee vw golf 4

unde e releul 109 la vw golf 4

releu 109 bujii incandescente golf 4

 

releu bujii incandescente golf 4 1.9 TDI

ce lipituri trebuie refacute la un releu de bujii incandescente de vw golf 4

De unde vine economia de 170 lei? Atat e pretul la magazinul de piese auto pentru un releu 109 nou produs de producator, adica Bosch. Pretul unui releu 109 original wolkswagen este si mai mare. Alti producatori au preturi mai mici. Gasiti si facute in china la 50 lei ai arata destul de bine la exterior dar nu recomand. Am incercat si la dezmembrari vw golf 4 si la pretul de 50 lei as fi primit un second hand, probabil cu aceeasi problema. Norocul meua fostca nu-l aveau. La magazinele online piese auto am gasit releul 109produs de Bosch la 150 lei si alternative facute de alti „producatori” la 100 lei. Cu toate ca multe dintre aceste relee sunt contrafacute (facute pe vapor), la achizitionarea acestora mai trebuie platite si cheltuieli de transport (30 lei).

Eu am refacut lipiturile cu cositor in releul 109 din masina mea in martie 2016 si de atunci functioneaza fara probleme.

Acum deja e 2017, luna iunie si acest releu 109 inca nu mi-a mai facut probleme la pornire. Ma bucur ca am pe masina un releu 109 original reconditionat de mine.

Latest Comments
  1. Florin 31 mai 2016
    • Servrad 3 iunie 2016
  2. Imi 22 iunie 2016
    • Servrad 25 iunie 2016
      • Catalin 15 octombrie 2016
        • Servrad 17 octombrie 2016
  3. lucian 30 martie 2017
  4. Klaus 28 mai 2017
    • Servrad 28 mai 2017

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *